Rozdział I
Nazwa stowarzyszenia, teren działania, siedziba i charakter prawny
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
Stowarzyszenie Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych, zwane jest dalej Federacją, działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 roku (Dz. U. 1989 Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu. |
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
- Federacja swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla realizacji swych celów Federacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa oraz współpracować z zagranicznymi organizacjami i instytucjami.
- Siedzibą władz Federacji jest Warszawa.
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
|
- Federacja jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, stanowiącym związek dyskusyjnych klubów filmowych, zwanych dalej "Klubami".
- Federacja posiada osobowość prawną.
- Nazwy Dyskusyjny Klub Filmowy mogą używać jedynie Kluby zrzeszone w Federacji.
- Czas trwania Federacji jest nieograniczony.
|
|
|
§ 4
|
|
|
|
- Działalność Federacji opiera się na pracy społecznej osób pełniących funkcje we władzach Federacji.
- Federacja ma prawo zatrudniać osoby pełniące funkcje we władzach Federacji do wykonywania prac na rzecz Federacji.
- Federacja ma prawo zatrudniać pracowników do prowadzenia swojej działalności.
|
|
|
§ 5
|
|
|
|
Federacja może być członkiem Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych oraz innych krajowych i zagranicznych organizacji o podobnych założeniach programowych. |
|
|
|
Rozdział II
Cele i środki działania Federacji
|
|
|
§ 6
|
|
|
|
- Celem Federacji jest upowszechnianie kultury filmowej w Rzeczpospolitej Polskiej.
- Swoje cele Federacja realizuje poprzez:
- inicjowanie powstawania Klubów,
- organizowanie pokazów, przeglądów, festiwali, konferencji, targów, seminariów i innych imprez filmowych i kulturalnych,
- produkowanie, gromadzenie i udostępnianie utworów audiowizualnych,
- prowadzenie działalności wydawniczej, gromadzenie i udostępnianie wydawnictw i materiałów popularyzatorskich i edukacyjnych,
- udział w pracach międzynarodowego ruchu klubów filmowych,
- obejmowanie patronatu nad działalnością innych osób, organizacji i instytucji
- inicjowanie i ułatwianie wymiany doświadczeń i kontaktów, wspieranie i promowanie środowisk artystycznych, intelektualnych i naukowych,
- reprezentowanie członków wobec organów administracji państwowej, organizacji i instytucji samorządowych i pozarządowych oraz firm,
- promowanie i informowanie o działalności Federacji i członków.
- Federacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
|
|
|
Rozdział III
Członkowie Federacji, ich prawa i obowiązki.
|
|
|
§ 7
|
|
|
|
Członkiem Federacji może zostać klub, który:
- posiada statut lub regulamin zgodny z podstawowymi postanowieniami Statutu Federacji,
- daje gwarancje prowadzenia działalności zgodnej z celami i zasadami Federacji,
- jest osobą prawną lub jej agendą, o ile ta osoba wyrazi zgodę na przynależność tej agendy jako Klubu do Federacji i podporządkowanie się obowiązkom z tego tytułu płynącym oraz weźmie na siebie pełną odpowiedzialność za merytoryczną i finansową działalność klubu.
|
|
|
§ 8
|
|
|
|
Klub pragnący przystąpić do Federacji winien złożyć w Federacji wniosek zawierający zgodę na podporządkowanie się jej zasadom statutowym oraz uchwałom jej władz. Do wniosku powinny być złożone dokumenty wspomniane w § 7, pkt. 2, a ponadto opinię członka Rady Federacji. |
|
|
|
§ 9
|
|
|
|
- 1. Uchwała o przyjęciu Klubu na kandydata do Federacji podejmowana jest przez Prezydium Rady Federacji.
- 2. W razie negatywnej decyzji Prezydium Klub ubiegający się o przyjęcie może odwołać się do Rady Federacji, która podejmie ostateczną decyzję.
|
|
|
§ 10
|
|
|
|
- Przyjęcie Klubu w skład Federacji następuje na mocy uchwały Rady Federacji po odbyciu jednorocznego okresu kandydowania.
- Okres kandydowania może być uchwałą Rady jednorazowo przedłużony na okres nie dłuższy niż jeden rok.
- W szczególnych przypadkach Rada Federacji może większością 2/3 głosów przy obecności 2/3 członków Rady skrócić okres kandydowania Klubu lub całkowicie od niego zwolnić.
- W okresie kandydowania Rada Federacji może skreślić klub kandydacki w przypadkach określonych w § 18.
- W razie odmowy przyjęcia Klubu po okresie kandydackim na stałego członka, zostaje on skreślony z listy członków kandydatów Federacji.
- Nieprzyjęcie Klubu w skład członków Federacji nie stoi na przeszkodzie ponownemu ubieganiu się o przyjęcie na zasadach określonych w niniejszym Statucie.
|
|
|
§ 11
|
|
|
|
Klub jako członek Federacji ma prawo do:
- brania udziału przez swych delegatów w Zjazdach Federacji z głosem decydującym, ilość delegatów na zjazd ustala Rada Federacji,
- proponowania i wybierania kandydatów do władz Federacji za pośrednictwem swych delegatów,
- brania udziału we wszystkich imprezach organizowanych przez Federację na zasadach ustalonych przez Radę,
- korzystania z wszelkich uprawnień wynikających z umów zawartych pomiędzy Federacją a organami kinematografii oraz innymi kontrahentami,
- odwołania się do Zjazdu od decyzji władz Federacji w przypadkach przewidzianych w niniejszym statucie.
|
|
|
§ 12
|
|
|
|
Kluby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami mają prawo zrzeszać młodzież do lat 18, reprezentowane są na Zjeździe przez delegatów, którymi są opiekunowie lub pełnoletni członkowie. |
|
|
|
§ 13
|
|
|
|
Zebranie opiekunów i kierowników klubów wymienionych w § 12 w danym okręgu zwołuje Rada Federacji, a przewodniczy wyznaczony członek Rady. Na zabraniu tym każdy z powyższych klubów reprezentowany jest przez jednego przedstawiciela. |
|
|
|
§ 14
|
|
|
|
Do władz Federacji może zostać wybrany każdy pełnoprawny członek Klubu, o ile wyrazi na to zgodę ustnie lub pisemnie. |
|
|
|
§ 15
|
|
|
|
Klub jako członek organizacji ma obowiązek:
- przestrzegania zasad i postanowień zawartych w Statucie Federacji,
- przestrzegania uchwał Zjazdu i Rady Federacji,
- brania czynnego udziału w realizowaniu zadań i planów Federacji,
- regularnego opłacania składek członkowskich na rzecz Federacji.
|
|
|
§ 16
|
|
|
|
- Klub naruszający niniejszy Statut może być uchwałą Rady Federacji zawieszony w prawach członka. Zawieszenie trwa do czasu wyjaśnienia lub usunięcia jego przyczyny.
- W razie niewyjaśnienia lub nieusunięcia przyczyny zawieszenia w terminie określonym przez uchwałę Rady, Klub może być dalszą uchwałą skreślony z listy członków Federacji.
- W okresie zawieszenia Klub nie korzysta z praw członkowskich.
|
|
|
§ 17
|
|
|
|
- Przepisy niniejszego statutu mają zastosowanie do Klubów również w okresie ich kandydowania z wyjątkiem § 11, pkt. 1, 2, 5.
- Klub w okresie kandydowania ma prawo być reprezentowany na Zjeździe przez swego obserwatora.
|
|
|
§ 18
|
|
|
|
- Utrata członkostwa przez Klub może nastąpić drogą:
- wystąpienia;
- skreślenia;
- wykluczenia.
- Każdy klub ma prawo wystąpienia z Federacji.
- Skreślenie może nastąpić w przypadku:
- gdy działalność Klubu jest sprzeczna ze statutem Federacji;
- gdy Klub zalega z opłatą składek członkowskich przez okres jednego roku;
- zaprzestania działalności Klubu.
- Wykluczenie następuje w przypadku działania Klubu na szkodę Federacji.
- Skreślenie lub wykluczenie następuje na podstawie uchwały Rady powziętej większością 2/3 głosów przy obecności 2/3 członków Rady.
|
|
|
Rozdział IV
Władze Federacji - ich struktura i kompetencje.
|
|
|
§ 19
|
|
|
|
- Władzami Federacji są:
- Zjazd Krajowy,
- Rada Federacji,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa 3 lata.
- Rada Federacji i Komisja Rewizyjna winny się ukonstytuować do 30 dniod daty wyborów.
- Szczegółowy sposób wyboru władz określa ordynacja wyborcza.
- Jeżeli szczegółowe przepisy statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków władz Federacji.
|
|
|
ZJAZD KRAJOWY
|
|
|
§ 20
|
|
|
|
- Zjazd Krajowy jest najwyższą władzą Federacji.
- Do kompetencji Zjazdu Krajowego należy:
- ustalanie wytycznych dla pracy Federacji na okres między Zjazdami,
- dokonywanie zmian w Statucie,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Rady oraz udzielanie jej absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- ozpatrywanie odwołań od decyzji Rady,
- rozpatrywanie wniosków Rady Federacji,
- rozpatrywanie wniosków i sprawozdań Komisji Rewizyjnej,
- wybór Rady i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach wniesionych przez delegatów klubów, Radę lub jej członków oraz Komisję Rewizyjną,
- zatwierdzanie regulaminów organów Federacji i ordynacji wyborczej.
|
|
|
§ 21
|
|
|
|
- Zjazdy zwołuje Rada przez zawiadomienie wszystkich członków i kandydatów Federacji z doręczeniem projektu porządku dziennego nie później niż 14 dni przed terminem.
- Zjazdy dzielą się na:
- zwyczajne - odbywają się co trzy lata,
- nadzwyczajne - zwoływane przez Radę Federacji z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 członków Federacji lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajny Zjazd Krajowy winien być zwołany przez Radę w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których został powołany.
- Uchwały Zjazdu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę uprawnionych.
|
|
|
§ 22
|
|
|
|
W Zjeździe biorą udział z głosem stanowiącym delegaci Klubów. |
|
|
|
RADA FEDERACJI
|
|
|
§ 23
|
|
|
|
Rada jest władzą wykonawczą Federacji sprawującą swe obowiązki w okresie między Zjazdami. |
|
|
|
§ 24
|
|
|
|
- Rada składa się z 7 do 11 członków.
- Rada wybiera spośród swych członków Prezydium, w skład którego wchodzą: przewodniczący i 2 wiceprzewodniczących oraz, jeśli Rada tak zdecyduje, od 1 do 2 członków.
|
|
|
§ 25
|
|
|
|
- Zwolnienie miejsca w Radzie następuje:
- przez zrzeczenie się pełnionej funkcji,
- w razie śmierci.
- Decyzja powzięta w oparciu o ust. 1 pkt. 2 ma miejsce w wypadku popełnienia przez członka Rady czynu nie licującego z piastowaną funkcją lub działania na szkodę Federacji.
- Rada Federacji może na zwolnione miejsce dokooptować innego członka, z tym że liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru.
|
|
|
§ 26
|
|
|
|
- Rada Federacji ponosi odpowiedzialność za ogólny kierunek rozwoju i działalności programowej klubów prowadzonych zgodnie z wytycznymi Rady Federacji.
- Do kompetencji Rady należy kierowanie działalnością Federacji >pomiędzy Zjazdami, a w szczególności:
- ustalanie szczegółowych wytycznych dla Prezydium i sekretarza generalnego,
- delegowanie swych przedstawicieli na imprezy krajowe i zagraniczne,
- udzielanie pełnomocnictw swoim członkom w zakresie określonym uchwałą,
- przyjmowanie, skreślanie oraz wykluczanie członków Federacji,
- uchwalanie preliminarza budżetowego Federacji i zatwierdzanie sprawozdań finansowych,
- powoływanie Komisji do realizacji zadań Federacji,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń na rzecz Federacji,
- zwoływanie Zjazdów,
- nadzór nad działalnością Klubów pod względem zgodności ze Statutem Federacji i uchwałami jej władz,
- wykonywanie uchwał i realizowanie wytycznych Zjazdu,
- rozstrzyganie sporów miedzy klubami.
|
|
|
§ 27
|
|
|
|
- Rada zbiera się w zależności od potrzeb, nie mniej jednak niż 2 razy w roku.
- Radę zwołuje przewodniczący lub upoważniony członek Prezydium z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 członków Rady lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Posiedzeniu Rady przewodniczy przewodniczący Rady lub upoważniony członek Prezydium. W razie równości głosów przy podejmowaniu uchwał decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
|
|
|
§ 28
|
|
|
|
- Prezydium Rady działa w zakresie pełnomocnictw udzielonych uchwałą Rady. W innych przypadkach decyzje prezydium wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Rady.
- Prezydium zbiera się w razie potrzeby, nie mniej niż 2 razy w ciągu roku.
- Posiedzenie Prezydium zwołuje przewodniczący lub upoważniony członek Prezydium.
- Do ważności uchwał Prezydium konieczna jest obecność większości członków, w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
|
|
|
§ 29
|
|
|
|
Przewodniczący Rady Federacji w okresie między zebraniami Rady kieruje bieżącą działalnością Federacji i biura, reprezentuje na zewnątrz Federację zgodnie z pełnomocnictwami Rady. |
|
|
§ 30
|
|
|
|
Do powzięcia zobowiązań finansowych i zawierania umów w imieniu Rady Federacji wymagany jest podpis Przewodniczącego Rady Federacji i drugiego członka Prezydium Rady działających łącznie. |
|
|
KOMISJA REWIZYJNA
|
|
|
§ 31
|
|
|
|
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób.
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
|
|
|
§ 32
|
|
|
|
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności Rady pod względem finansowym, organizacyjnym i majątkowym. Kontrola taka winna być przeprowadzana co najmniej raz w roku. |
|
|
§ 33
|
|
|
|
(skreślony)
|
|
|
§ 34
|
|
|
|
Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie na Zjeździe Krajowym i składa wniosek w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującej Radzie Federacji. |
|
|
Rozdział V
Majątek Federacji
|
|
|
§ 35
|
|
|
|
- Majątek Federacji składa się z:
- nieruchomości,
- ruchomości,
- funduszy.
- Na fundusz składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje,
- lokaty, odsetki bankowe,
- zapisy, darowizny i subwencje,
- wpływy ze sponsoringu i ofiarności społecznej,
- prawa majątkowe.
|
|
|
Rozdział VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Federacji
|
|
|
§ 36
|
|
|
|
- Uchwała Zjazdu w przedmiocie zmiany Statutu Federacji wymaga większości 2/3 głosów przy obecności 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
- Wniosek o zmianę Statutu nie może być nagły i winien być złożony na piśmie do Rady Federacji co najmniej na 14 dni przed datą Zjazdu.
|
|
|
§ 37
|
|
|
|
Uchwała Zjazdu o rozwiązaniu Federacji wymaga większości 2/3 głosów przy obecności 2/3 osób upoważnionych do głosowania. |
|
|
§ 38
|
|
|
|
W razie powzięcia uchwały o rozwiązaniu Federacji, Zjazd wybiera Komisję Likwidacyjną, która przeprowadza likwidację. |
|
|
§ 39
|
|
|
|
Majątek Federacji po jej rozwiązaniu się zostaje przekazany organizacjom o pokrewnym charakterze.
Uchwała o przeznaczeniu majątku pozostałego po likwidacji wymaga zatwierdzenia jej przez władze rejestracyjną.
|